fredag 13 mars 2015

Första sommaren med orakade ben

Jag slutade raka mig under armarna förra våren och tyckte inte det var en big deal. Jag kände mig inte äcklig eller "okvinnlig", utan ganska stolt och lite modig. Idag tänker jag knappt på det.

Nu skiner solen in genom mitt fönster och värmer mina bara armar. Vinden är fortfarande kall, men det ligger helt klart vår i luften. Fåglar sjunger och blommor ploppar upp i gräsmattan. Solglasögon, uteserveringar, vårjackor! Helt jävla underbart.

Den kommande sommaren blir min första med orakade ben.  Jag slutade raka mina ben ungefär när det blev för kallt för bara ben förra året. Jag har nu bruna långa hårstrån över hela min underben. Jag tänker inte på det. Förens nu. För snart, om förhoppningsvis bara några veckor, är det för varmt för strumpbyxor och leggings under klänningen. Då ska mina orakade ben ut och möta världen, på riktigt.

Kommer folk titta på mina ben, tycka att jag är "äcklig"? Kommer någon viska bakom min rygg när jag går förbi, slänga rakhyvlar på mig och skrika "IN I DUSCHEN OCH RAKA BORT HÅRET ÄCKEL". Nä,  förmodligen inte det sista (eller?).

Men jag vet att en del, många, kommer tycka att det är konstigt. Det är en norm som bryts när en kvinna inte rakar av sig den behåring hennes kropp har. Ingen missade väl den folkstorm som sköljde över den kvinnan som under Melodifestivalen höjde armarna i luften av lycka och visade upp sin armhåla. Som hon inte hade rakat. För att hon inte ville.






Jag har en bekant som inte känner sig säker i Sverige pga att människor visar öppet sitt hat mot henne val av kläder. Män har kommit fram till henne och försökt rycka av henne hennes plagg. Hon bryter mot "normen", hon bryter mot "reglerna" för hur kvinnor "ska" se ut. De regler och normer som befästs varje dag, i princip varje reklamannons för underkläder/bilar/klockor/osv. Kvinnan ägs av betraktaren, hennes kropp är inte hennes. Min bekants slöja är inte hennes. Mina ben är inte mina. Vi ska rätta oss i ledet, passa in, inte bryta oss loss. För en kvinnan som vägrar stå i ledet, är en farlig kvinna. Hon kan ju få för sig att hon har egen fri vilja och sluta raka bort allt kroppshår. OCH DÅ GÅR JU JORDEN UNDER!!!....

Nä. Det gör den inte. Vad händer i sommar? Jag kommer stolt som fan kliva ut i solen och låta mina bleka håriga ben få lite färg. För att jag vill.

Samtidigt kan vill jag passa på att be alla som har något överhuvudtaget emot vad JAG gör med MIN kropp, hur min bekanta klär SIN KROPP, att hålla käften stängd, gå direkt till närmaste bibliotek och läsa alla litteratur som feminism och intersektionalitet, rasism, homofobi och diskriminering och återkomma när de har nåt jävla vett i skallen.


Mvh
Hårig och stolt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar